Voegovergang Breure FPEJ

R. Breure bv bouwt naast traditionele bitumineuze voegovergangen ook de bitumineuze voegovergang Breure FPEJ in.

De Breure FPEJ (Flexible Plug-in Expansion Joint) is de eerste Nederlandse bitumineuze voegovergang met een bewezen lange levensduur zonder dat er verankering nodig is in een kunstwerk. De voegovergang is geheel in eigen beheer van R. Breure bv ontwikkeld en is daarmee het eerste Nederlandse ontwerp van dit type dat ook daadwerkelijk mag worden toegepast in alle categorieën wegen in Nederland.Deze verbeterde bitumineuze voegovergang heeft een ontwerplevensduur van minimaal 10 jaar en is geschikt voor Autosnelwegen categorie 1. De beweging die de voeg kan opnemen is uitvoerig getest bij verschillende Europese instituten, zowel hoogfrequente als laagfrequente voegbewegingen zijn bekend. De laagfrequente beweging bedraagt + 25 mm en - 12,5 mm. Daarnaast zijn er spoorvormingsproeven uitgevoerd middels de MMLS bij EMPA in Zwitserland. Daaruit is gebleken dat de voegovergang niet gevoelig is voor spoorvorming. De voegovergang is conform de richtlijnen van Rijkswaterstaat aangaande voegovergangen, de RTD 1007-2 en de RTD 1007-4, ontworpen en getest.

De Breure FPEJ bestaat uit een aantal elementen. Aan weerszijde van de voegovergang worden gietasfaltrandbalken aangebracht voor voldoende hechting van de voeg en een kwalitatieve overgang. De voegspleet tussen het kunstwerk en de weg wordt afgesloten met een flexibele rugvulling. De naad wordt afgedekt met een verzinkte metaalplaat waar een onthechtingsmat overheen wordt gelegd, op deze wijze wordt zowel de stevigheid als de flexibiliteit van de voegovergang gegarandeerd. De voegovergang wordt gevuld met een steenskelet en de verbeterde gemodificeerde RB 25 bitumen. De voegovergang wordt afgewerkt met steenslag voor voldoende grip voor passerende voertuigen.

Het aanbrengen van de Breure FPEJ
Het gehele proces van het aanbrengen van de Breure FPEJ bestaat uit een drietal fases. In de eerste fase wordt de oude voegovergang gesloopt en wordt het beton gerepareerd. Gedurende de tweede fase worden de gietasfaltrandbalken aangebracht. De derde en laatste fase bestaat uit het aanbrengen van de verbeterde bitumineuze voegovergang en de afronding van de werkzaamheden.  Per fase worden er gedurende acht tot elf uur werkzaamheden uitgevoerd, afhankelijk van het ontwerp kan hier variatie in zitten.  Hieronder vindt u een animatie waarin in beeld wordt gebracht hoe de voegovergang wordt gebouwd.

 

De voordelen van de Breure FPEJ
Het toepassen van de Breure FPEJ ten opzichte van andere typen voegovergangen brengt een aantal voordelen met zich mee.

  • De geluidsoverlast van de voegovergang is bijzonder laag waardoor deze goed toegepast kan worden in onder andere het geluidsarme dubbellaags ZOAB.
  • Geen verankering in het  kunstwerk nodig waardoor de levensduur van het kunstwerk niet wordt aangetast. 
  • Relatief lage inbouwtijd ten opzichte van andere typen, wat de overlast door werkzaamheden beperkt.
  • Een belangrijk onderdeel van de Breure FPEJ zijn de gietasfaltrandbalken die aan beide zijden worden toegepast. Bij traditionele voegovergangen is een vaak gezien schadebeeld slecht asfalt rond de voegovergang. Door het toepassen van gietasfaltrandbalken bij de Breure FPEJ wordt dit voorkomen.

Toepassing
De bitumineuze voegovergang is op veel plaatsen toepasbaar. Onder andere:

  • Bestaande viaducten
  • Nieuwe viaducten
  • (land)tunnels
  • Aquaducten

Naast de toepassing in de infrastructuur kan de voegovergang ook worden toegepast in bijvoorbeeld parkeerdekken. Naast de standaard voegovergang kunnen wij afwijkende maten plaatsen afhankelijk van het ontwerp. Neem contact op met R. Breure bv om meer te weten te komen over de Breure FPEJ en hoe deze verwerkt kan worden in uw projecten.

 

 

Wij werken o.a. voor

BAM
van Gelder
Heijmans
Dura Vermeer
Boskalis
Mobilis
Maurer